Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

tirsdag 10. april 2012

Hurra for meg som fyller tre år!


Bilde 1: Ariell har gjort en stor oppdagelse. En stor, grønn dunk som lukter godt. ".. men hvor er bursdagsbarnet?" (Han sitter bak tønna og kikker såvidt over den.)


Bilde 2: Den digre dunken fortsatt med lokket på. Bak den synes Apollo såvidt der han sitter og venter på det magiske øyeblikk der lokket letter og innholdet kommer til syne.


Bilde 3: Lokket er vekk og en lang oksemuskel stikker opp av fôrtønna. Apollo sitter bak den og lurer på hvordan han nå skal gripe ann saken.


Bilde 4: Apollo koser seg med en lang, god oksemuskel og krysser labbene for å få bedre grep på den lange tingesten.


Bilde 5: Apollo deler broderlig av godsakene så Ariell har også fått en oksemuskel å tygge på.
_______________________________________________


I dag er det tre år sida jeg kom til verden. Så langt har det ikke vært noe spesielt å bemerke ved treårsdagen min da den har vært en nokså vanlig, fredelig hjemmedag med regnvær og uteliv når vi finner ut at vi får lyst.

Vel. Bursdagsgave har jeg da fått, og med nytt halsbånd og kobbel i lys brun nubuck ser jeg virkelig staselig ut. Nanden mente egentlig at kobbelet var i lengste laget, men kjøpte det da ho fant ut at det er utstyrt med en metallring på håndløkka slik at den kan kneppes fast i karabinkroken og gjør det dermed mulig å halvvere lengda på kobbelet på en grei måte. Når jeg er med på tur kan det av og til være greit med et langt kobbel, og nanden mener denne løsninga bør være brukbar.

Nå ser det ut som det skjer noe stort her for det gikk akkurat en fôrsekk forbi.
- Neimen, se! Der komme jammen en diger grønn plastdunk vandrende også. Hmm. lukter himmelsk. hva kan det være i den da?

- Oi! Her skal det visst feires i lange baner og mange meter til ende.
Jeg har nettopp kommet over noen kjempelange oksemuskler. Det er visst mer godsaker oppi kjempeboksen også, men det ligger så langt nedi at jeg ikke kan se det, bare lukte. Nåvel, Jeg kan jo uansett ikke få spist alt på en gang. Nå trenger jeg bare litt bistand med å få tak i den lange tingesten, ellers må jeg velte tønna og det blir nok kanskje ikke så populært.

Det er ikke så aller verst å fylle tre år og det kunne gjerne skjedd litt oftere. Nanden mener ellers at jeg godt kunne slanke meg ett par kilo, men ho ser visst mellom fingra med det i dag. At jeg har litt for mye masse har ikke vært nevnt med et ord. Andre sier jeg ser fin ut, men min tobeinte er tydeligvis langt fra enig i det. Akkurat nå spiller det ingen rolle, for jeg har virkelig fått noe å kose meg med. Ja, også har Ariell fått litt, men der er det visst ikke noen ekstra kilo å ta hensyn til heller, men heller andre grunner til å holde igjen litt på spiseriene.

Ingen dårlig avslutning på dagen dette her nei.
- Nam, nam.

Fornøyd hilsen fra en stor, liten treåring som koser seg masse på dagen sin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar