Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

søndag 11. januar 2009

En trist helg

Tidlig i grålysninga på fredag fant vi en livløs hest da vi var på vei opp for å fôre dem. Han har alltid likt å løpe etter meg. Det er så skummelt så jeg har lært meg å holde meg unna han. Denne gangen var det ikke så lett, for han lå tvers over den smale traktorveien, så det var nesten uråd å komme forbi. Han viste jo ingen tegn til at han ville ta meg så jeg våget såvidt å liste meg forbi. Lenger opp gikk en ensom stakkar og ropte på kompisen sin, så vi gikk for å se til han og gi han litt ekstra å tygge på. Det er ikke så greit å plutselig bli helt aleine her i verden.

Nanden min ser sliten og nedfor ut for tida. Jeg prøver å trøste så godt jeg kan. Noen ganger hjelper det litt, andre ganger er det som om ho ikke merker at jeg er her. Det blir i alle fall mange ekstra turer ut nå som gamlefar er blitt aleine. Føret består stort sett av is og skare nå, så vi må være forsiktige når vi går. Jeg får ha litt lengre klør akkurat nå og nanden bruker brodder i håp om at det skal holde henne på beina.

Mitt oppi all elendigheta lurer nanden litt på om ho skal melde oss på lydighetskurs i mars. Ho trenger å se litt framover og tenke på noe annet, så får vi se om vår trofaste medhjelper har tid og lyst til å bruke ei ekstra helg på oss.

Nanden skal egentlig på skola nå rett over helga, men trur ikke ho orker det. Det ser ikke sånn ut heller, for den tida ho ikke befinner seg på vei til eller hos gampen, tilbringer ho helst i senga. Trur ikke ho sover så godt for ho vrir og vender mye på seg der borti loppekassa si. Ikke spiser ho stort heller. Det er jo slett ikke bra for mat er viktig. Det mener nå jeg.
Ho sier jjo sjøl at "uten mat og drikke, duger helten ikke".
Helgivis får i hvert fall jeg maten min, og jeg spiser som vanlig med iver og lyst. I dag fikk jeg gulrotbit da vi var på frokostvisit hos gampen. Jeg satte stor pris på at de delte med meg. Jeg spiser jo ellers både gress og kraftfôr, men egentlig får jeg ikke lov å ta av hestematen for nanden mener jeg blir så løs i magen av det. Da spør jeg heller hesten om lov og han bryr seg jo ikke, så da sniker jeg til meg en smule her og et strå der. Det er alltid godt å ha noe å tygge på. Det er i alle fall vi på fire enige om.

Nei. Nå er det tid for en luftetur tenker jeg og så får jeg prøve å få nanden til å spise litt frokost. Vi firbeinte er for lengst ferdig med vår frokostrasjon.

Logrende søndagshilsen fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar