Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

torsdag 20. august 2009

Hipp hurra!

Jeg har bursdag i dag. Ikke akkurat noen heidundrende feiring av mine åtte år her nei. Dagen flyter nokså sstille og rolig forbi, fordi nanden er i ulaget og jeg ikke får spise noe utenom diettfôret. Vi skal prøve å få til litt mer liv og røre til helga, men nanden sier det ikke er så latt for alle er så travle for tida.

Jeg har gjort dagens gode gjerning som varmeflaske for nanden og det er veldig godt å få lov til å bruke ho som liggeunderlag. Vi hunder trenger jo også litt fysisk nærhet og kroppskontakt. Når det blir for varmt flytter jeg meg bare til et kjøligere sted.

Jeg har i alle fall fått godvær på dagen min og nanden sier at min jobb som varmeflaske har gjort henne litt mer virkelysten, så jeg skal få en god tur ut etter at vi begge har spist middag. Nanden skal ha kokt laks fra Fjordland. Ikke ofte ho spiser sånn mat, men fordi formen er så laber blir det det i dag. For min del er skjer det ikke noe spennende i matveien, så jeg får nok mine oppbløtte småkjeks som vanlig.

Jeg får vel også nevne at jeg har fått underlag til vann -og matskålene i bursdagsgave, så nå blir det ikke så mye gris på golvet etter drikking og spising. Fikk også en søt liten pote som henger i halsbåndet mitt. Så sier nanden at jeg trenger nytt teppe, og det skal visst kjøpes inn når vi skal på veterinærutflukt. Bruker stadig skinnfilla mi når jeg reiser med buss og tog, men trenger noe skikkelig å ligge på når jeg skal sove meg gjennom endeløse timer med forelesninger. Jeg er jo ei lita urokråke innimellom, så madrasser er uaktuelt der hvor jeg må være stille, fordi de lager for mye lyd når jeg beveger meg. Det er synd for jeg er blitt veldig glad i gaupamadrassen min og deler gleden med nanden fordi den er grei å ta med som reiseseng og lett å holde rein.

I går kom vi hjem fra vår tredagers utflukt og mitt tobeinte vesen er storfornøyd med at jeg fungerer så godt på ukjente steder. Det er kjempespennende å jobbe på steder hvor vi ikke har vært før, og kjempemoro når jeg kan overbevise en tvilende nand om at jeg veit hvor vi skal. Nanden er en usedvanlig treig trappegjenger for tida, så jeg finner heller sånne ramper og gangveier bergna for rullestoler og barnevogner hvis noe slikt er innenfor synsvidde.

Da skal nanden spise fiskemiddagen sin (jeg har nemlig nettopp fått middag) og så skal vi gå en fin bursdagstur i kveldssola.

Bursdagskos fra Ariell

2 kommentarer:

  1. Vovv, Vovv, hurra for deg!! Gratulerer med dagen.!!!

    Jeg fikk meg ny biabedd i går, for den jeg hadde i stua var blitt litt utslitt... men så var det ikke ekte biabedd, men en etterligning fra Kennel.

    Ha en fin kveld og ei god helg!

    SvarSlett
  2. Takk så mye for bursdagshilsen Jarek! ... og gratulerer med ny seng :-) Godt de tobeinte tilbyr oss skikkelige liggeplasser. Vi trenger da å ligge godt vi også.

    Jeg har også hatt noen biabedder og diverse etterlikninger, men jeg har alltid hatt en lei tendens til å tråkke dem i filler. Blir jo aldri enig med meg sjøl om hvilket hjrne jeg skal legge meg i så jeg ender gjerne med å ligge på bare golvet. Sjøl med alskens tepper og dill blir sengene nokså fort ødelagte. Det står fortsatt en hardt prøvet og litt medtatt bia her i huset. Den har fått ekstra polstring og beskyttelse, men jeg velger like gjerne gaupamadrassen på soverommet eller teppet på arbeidsommet.

    Ønsker deg en fin helg også.

    SvarSlett