Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

fredag 17. september 2010

Labradans

Det var en stund stor bekymring for at jeg kunne komme til å slå knute på meg, eller gå av på midten. Den delen av kroppen som skal forbinde forparten og bakparten visste liksom ikke helt hvor den skulle gjøre av seg da logringa blei like vill og intens i begge ender. Den prøvde å vri og bukte seg alt den var god for, i håp om å henge med. Til slutt tok det av så kraftig at beina ikke lenger kunne stå noenlunde i ro. De gikk som trommestikker, og nanden sier ho kjenner muskelverken trenge seg på når jeg holder på sånn uten oppvarming. Ho sier jeg må få med den biten også om jeg skal bli en virkelig god danser. Det er ikke lurt å bråstarte treningsøkta.
- Dovenpels! Ho blir jo anpusten bare jeg vipper litt på stjerten.

Akkurat nå er spørsmålet hvilke type dans som vil passe meg best. Magedans eller stepping? Spørs om Ruffwearskoene blir bytta ut med stepsko i vinter, så får jeg ligge i hardtrening fram til min Riverdance-oppvisninga i vårløsninga. En kan jo ikke råtne på rot sjøl om en etterhvert blir pensjonist. Det er viktig å holde seg sprek og god i form. Jeg har ingen som helst planer om å la kroppen forfalle. Da får jeg nemlig ikke brukt den til alt det jeg trenger den til, og så skrøpelig finner jeg meg ikke i å bli. Nanden er redd det kan ligge an til noen vanskelige konflikter mellom hyperaktiviteten i toppetasjen og yteevnen til resten av stativet, hvis ikke kontrolltårnet snart tar noe mer styring over slike kaotiske tilfeller.

I går tok nanden meg uheldigvis på fersken i å sikte litt høyt. Ho mente jeg godt kunne slå av en halvmeter, og jeg fikk grei beskjed om å droppe planen min om et friskt fraspark for å nå målet en god meter lenger opp. Litt nysgjerrig måtte jeg snu meg for å finne ut hva maset gjaldt. Det var bare det at jeg jo sto klar til å ta spranget, og ubalansen den brå vridninga medførte endte slik det måtte. Beina ga plutselig etter, jeg tippa over ende og blei liggende på ryggen og kave med beina alt jeg var god for. Nanden sier ho ikke vil ha flere halsbrekkende demonstrasjoner av høydehopp. Ho mener slikt i utgangspunktet er risikosport, og det blir neppe tryggere når hue ikke helt har fått med seg at kroppen kanskje ikke vil strekke til.

De tobeinte skal alltid være så kompliserte, men egentlig er det meste ganske enkelt. Det kan få to utfall. Enten går det greit, eller så går det den veien lorten detter. Slik er livet. Hvorfor gruble seg grønn over hver minste lille ting? Mennesker er merksnodige krasjoner.

Nei. jeg får varme opp til litt kveldssprell. Kjenner at kroppen trenger noe mer aktivisering før jeg kan roe ned for natta.

Kveldskos fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar