Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

lørdag 12. februar 2011

Kuldesjokk

I går slo værgudene nok en gang til med noen ekstra vintre. Nanden var fornøyd med de åtte kuldegradene utpå ettermiddagen, og ante fred og ingen fare. På ett par timer sank temperaturen med ti grader, noe som forsåvidt ikke var veldig overraskende. Utpå seinkvelden skulle jeg bare ut å tisse skvetten min og nanden reagerte på at jeg bar meg så voldsomt og knapt nok hadde tid til å gjøre mitt lille ærend før jeg tok sats og byksa inn igjen på to og ett halvt bein. Ho skjønte jo sammenhengen da ho sjekka utetempen som plutselig lå faretruende nær tretti blå. Ikke rart det blei kaldt på totillene da.

I dag har nanden kjøpt skinnvotter så ho ikke skal fryse av seg gulrøttene. Det skal ellers mye til før ho dekker dem til. Egentlig mener ho det er mest praktisk med hansker, men når det blir skikkelig kaldt bør fingerstubbene bo i samme rom for holde varmen. Så var det dette med å finne noe som kan passe en relativt kraftig hånd med korte fingre, samtidig som nanden stiller store krav til at vottene skal gi godt grep og ikke være for tjukke. Endelig fant ho da noe som kan brukes, men ho fant dem ikke akkurat i billigkroken nei.

Det er kjipt å måtte være mye inne etter så mange fine utedager. Jeg er aktivt deltakende i alle innomhuslige sysler der jeg kan være til noen nytte. Nanden synes av og til det kan være litt utfordrende å finne noe jeg kan gjøre, men er samtidig glad for at jeg fortsatt er en energisk og utholdende hund, til tross for alderen.

Det er visst ikke helt nandens dag i dag. En pose med varer endte på golvet med ett brak, men heldigvis lå i det minste eggekartongen i den andre posen, så det skjedde ikke noen stor ulykke, med unntak av en boks med diverse godsaker som slapp ut det meste av innholdet da den traff golvet. Den fikk jeg dessverre ikke hjelpe til med å rydde opp, men da nanden ett par timer seinere greide å slippe ned en god neve treklosser fikk jeg bistå. Trehvite klosser på golv med tilsvarende farge og i tillegg dårlig lys kan vel defineres som test av kontrastsyn, men ho fikk alle klossene sine kjapt tilbakelevert til tross for at de hadde trilla i alle himmelretninger. Det er slike dagligdagse hendelser som overbeviser nanden om at det ikke er så ille stelt med meg som ho i sine mest bekymringsfulle stunder er redd for. Nei, jeg juksa ikke heller. Fikk ikke mye tid til å bruke nesa med det opprydningstempoet jeg hadde. Imidlertid måtte jeg streve litt ekstra for å fiske fram en kloss jeg i min iver greide sparke inn under sofaen.

Helgehilsen fra ryddekomiteen v/ Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar