Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

lørdag 11. juni 2011

Vann og mat

Nå bør vi ha nok av både vann og mat for en stund. Vann har vi jo fått i store doser de siste dagene, og sjøl om det verste regnværet har gitt seg og vannet nå er i ferd med å trekke seg litt tilbake er det fortsatt ganske bløtt der ute. I går kveld fikk vi noen timers opphold før regnet tiltok igjen uti de seine nattetimer. Regnpausa brukte jeg og nanden til å vasse en tur. Det vil si. Jeg prøvde jo helst å unngå at ho måtte vasse så mye da. Vi har jo ikke hatt så mye regn og dermed ikke de store dammene å skryte av i vår, så nanden har ikke mye erfaring med hvordan jeg takler slike vannhinder. Jeg er jo dessuten trent gjennom en vinter, så ho regner ikke med at jeg har hatt noe særlig befatning med søledammer i løpet av treningsperioden heller. Jeg synes jo egentlig det er ganske festlig å plaske rundt i sølevannet, men forsto raskt at det forventes at jeg skal styre unna med god klaring. Når jeg er fri benytter jeg imidlertid gjerne anledningen til å frese gjennom dammene, så nanden mente tundammen vår kom til å bli tørrlagt nokså fort hvis jeg skulle fortsette å sprute sølevann på den måten.. Så var det maten da. I går kom nemlig ny matforsyning til oss firbeinte. Nå har vi både en stor sekk med tørrfôr og en fryser full av mat. Det bør vel bety at vi er berga for sommeren. Nanden vurderer å sette meg på Norwegian Polar også, for å slippe styret med så mange typer fôr, men har nå kjøpt inn en ny ladning med Vom og hundemat til meg. Akkurat nå om sommeren har det en praktisk side, fordi pølsene mine kan kjøpes inn i mindre kvanta og vi dermed kan fylle på når det trengs. Vi har jo ikke et helt fryseri til rådighet og hvis begge skal spise NP ville måtte få tilsendt mer mat i løpet av sommeren. Tilgangen til forhandlere av Norwegian polar er litt så som så og nanden er litt skeptisk til postsendinger med frossenmat i sommervarmen sjøl om den er godt embalert, så vi får heller se om det blir noe fôrbytte på meg utpå høstslengen. I formiddag var jeg med ut for å sikre nandens matforråd for en ukes tid. Vel, det drøyde jo sjølsagt langt utpå ettermiddagen før vi kom oss tilbake til prærien, men maten er i alle fall i hus, og jammen ser det ut til at det kan bli en gulrotbit på oss firbeinte også. Såpass fortjener jeg vel etter en dags iherdig insats med nandelosing. Småsulten hilsen fra Apollo som nå er blitt noenlunde tørr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar