Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

torsdag 9. oktober 2008

Min siste RTV-trening

Nanden hadde behov for påfyll av medisiner, og slikt medfører naturligvis en aldri så liten bytur. I samme slengen bestemte ho seg for at RTV-trening i bymiljø var mer fornuftig enn å bevise for N-te gang at jeg er god på skogslabbing. Dermed lagde ho masse krøll for en stakkars førerhundtrener, men for oss blei utfallet svært så fordelaktig. Jeg overbeviste stort på Oslo S og lærte ei kriserute som er god å ha når heisen ned til T-banen står. Nanden min syntes nemlig ikke at hund i rulletrapp er noe stas. Det kan fort bli en blodig og smertefull affære. Ødelagte klør er noe herk og for meg som er så opptatt av å ha fine negler er det strengt tatt ikke aktuelt å gjøre noe forsøk på å ødelegge dem i ei rulletrapp.

Jeg fikk masse skryt og blei til og med tilgodesett med en pølsebit. Skulle bare ønske det var litt mer å få. Jeg skjønte godt hvor de kom fra nemlig, men trenerdama var knipen på pølsa. Til gjengjeld var ho raus med kosen og jeg klarte som vanlig ikke la være og legge skjul på at jeg satte stor pris på det. Jeg stortrives i selskap med hyggelige tobeininger og lar ikke noen få mulighet til å tvile.

I dag satte nanden opp hopphinderet bare for å forsikre seg om at jeg fortsatt er av den oppfatning at det er kjempestas å hoppe. Ho sier at vi snart skal prøve oss i lydighetsringen igjen, men mener at vi fortsatt sliter litt for mye med den øvelsen hvor jeg skal stoppe i stedet for å komme fot med en gang. Jeg fatter bare ikke poenget med å stoppe midt på en åpen plass, mangfoldige meter unna nanden min. Det er da mye triveligere å komme bort. Fri ved fot, stå og dekk under marsj, apportering og hopping er favorittøvelsene mine. Å løpe fram og stå ved kjegla synes jeg er litt vrient, for den står aldri på samme sted.

Så håper jeg inderlig at nanden ikke stikker av fra meg flere ganger. Sist blei jeg igjen inne i ringen sammen med en gjeng skrullete firfotinger. Det var kjempeslemt gjort for det kunne jo tenkes at de vil komme og ta meg. Det likte jeg ikke, så da var det tryggest å løpe og finne igjen nanden. På kurset i sommer greide jeg meg faktisk gjennom en veldig langdryg fellesdekk som i praksi foregikk med sjult fører fordi min lille tobeining forsvant helt bakers i ei kjempeklynge med blindinger. Da lå jeg stille i drøyt ti minutter fordi noen skulle ta bilder av oss. Vi var over 40 firbeinte ledsagere som lå tett i tett i en bue. Jeg greide ikke mer da jeg så nanden min komme om måtte la ho forstå at jeg syntes det var kjempeekkelt at ho bare hadde blitt borte for meg sånn uten videre. Jeg rista meg masse for å fortelle at det hadde vært skummelt å ligge så tett innpå så mange farlige kjøtere. Det verste er at nanden ikke vil love at det aldri vil skje ijgen. Ho sier at en ikke skal love noe en ikke kan holde og det betyr vel at det er stor fare for at slikt kan gjenta seg.

Nå er det bare tre minutter felesdekk i lydighetsringen, men det er skummelt uansett. Hvis jeg holder ut fellesdekken, står når jeg skal og prøver å finne kjegla er det visst store sjanser for at jeg kan få appellmerket i gull. De andre øvelsene er jeg ganske trygg på. Er jeg flink nok blir det kanskje trening til gullmerket med hvit emalje også. Det er alltid spennende med nye øvelser, men nanden har ikke så store forhåpninger om å komme så langt for det er mye større forskjell i vanskelighetsgrad mellom klasse to og tre enn det var mellom klasse en og to.

Nei, nå får jeg rive meg løs fra tastaturet å komme meg ut i den fine høstsola.

Solskinnshilsen fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar