Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

fredag 14. januar 2011

Grønn drink

Jeg har kanskje ikke nevnt at postmannen i går hadde med en pakke med deilige dufter tl oss. Vel, jeg så ikke så mye mer til pakka, men satt pent på kjøkkengolvet til nanden hadde rydda vekk innholdet i den. Det var blant annet noen tannrensbein i den, hvorav min mintfavoritt. Alt som lukter mint interesserer meg veldig. Jeg har trua med å drepe nandens grønne Eos-egg, og tannkremtuber skal oppbevares langt langt unna min rekkevidde. Nanden forstår stadig ikke hvorfor flertallet av hundetannkremer kommer med kalkun -eller leversmak. En ting er at slike tannkremer ikke gir særlig delikat ånde, men det finnes da sannelig også mange flere firbeinte enn meg som setter stor pris på mintsmaken. Om ikke annet gir minten litt friskere pust for en liten stund. De fleste av oss trenger dessuten ikke kjøttsmak på absolutt alt vi skal ha i munnen, og min tobeinte kjenner knapt nok noen hund som ikke lar seg friste av en bit Friskies Dentafresh som også smaker av mint.

Nanden har i dag satt kroppen sin på avvæpningskur med flytende bladgrønt i håp om at den vil bli litt mildere stemt overfor smertelindrende tiltak. Den grønne gugga lukter faktisk også litt mint, og jeg ville veldig gjerne smake, så jeg fikk ett par dråper i vannskåla. Grønnere vann skal man leite lenge etter, men det smakte slett ikke så verst, og nanden sier at det til og med kan være bra ved dårlig ånde. Det finnes egne vanntilsetninger for bekjempelse av denslags hos oss firbeiinte, men de inneholder ofte veldig små mengder klorofyll som i mange tilfeller er mest effektivt for å forebygge illeluktende hundeånde. Klorofyll inngår gjerne i tannrensbein også, enten tilsatt som klorofyllin, eller i form av klorofyllrike alger.

Jeg setter nok langt større pris på den grønne drinken med flytende klorofyll enn hva nanden gjør, men ho mener den hjelper på den leie magen og lindrer den ekle kvalmen. Dermed har vi begge gode argumenter for en virkelig grønn sup. Ett par ganger om dagen tar vi oss en liten skål, så man kan vel saktens si at vi er på klorofylla begge to. Nanden er uten tvil den verste av oss, og alt ligger godt til rette for en festlig grønn helg.

Min tobeinte har nok ellers ikke tenkt å foreta seg noen helgedumheter. Ho bør i alle fall ikke gå fra å døyve sine vondter med legens foreskrevne remedier, til å drukne sine bekymringer i jodlevann. Slikt kan visst være mer enn skummelt og absolutt ikke festlig. For henne greier det seg nok lenge med den makrabre spøken ho fikk servert sammen med julemiddagen da ho på julaften fikk slippe ut fra sjukehuset og nokså segneferdig kom hjem til dekka bord.

Apropos jul har nanden greid å hive ut det lille vi hadde av julestas her i huset, så i år er det ikke præriejul på overtid.

Grønn og skjønn helgehilsen fra Ariell

2 kommentarer:

  1. Indie (førerhund)fredag, 14 januar, 2011

    Hei sveis! *logre*
    Bare en snartur innom, for hørte det var snakk om mint her? :D Aiai, Dentafresh er nammis! Mamsen min kjøpte også noe tilsvarende i Sverge, som luktet pepperkake og som var rosa. Men mint var best, uten tvil! Mamsen fikk noen grønne stjerner (godbiter) hos dyrebutikk-dama og de var med mintsmak. Men mamsen vet vist ikke helt hva de inneholder, så hun er litt redd for magen min.

    Lurer på om det ligger noen slike gode mintben hjemme og venter på meg, når jeg kommer hjem..

    Østlandshilsen fra Indie

    SvarSlett
  2. Hei igjen Indie :)

    Håper mamsen din har fått i hus mintbein til du kommer hjem for de er virkelig snaskens.

    Hmmm. Pepperkakesmak faktisk :) Jaja, det bør nå finnes noe for enhver smak med så mye forskjellig å få kjøpt. Vel og merke når de tobeinte ikke tar seg bryet med å granske innholdet, noe de dessverre gjør alt for ofte. Dermed blir visst ikke utvalget så stort likevel. Har ikke tall på alt nanden min kan ha snytt meg for fordi ho er mer lesekyndig enn meg.

    Fryktelig dårlig gjort mener nå jeg, men ho påstår alltid at det er til mitt eget beste. Vi har nok dessverre ikke samme syn på hva mitt beste innebærer, men det er nanden som sitter på pengesekken, dermed er det også ho som bestemmer hva gryna skal brukes til.

    Vinterlig ul fra en grånende prærieulv

    SvarSlett