Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

tirsdag 11. januar 2011

På tur etter bur

I går blei det bråbestemt at jeg skulle få min årlige vaksine og helsekontroll da nanden fikk mulighet for skyss med privatbil. Omstendighetene med tilgang til egna transportmiddel gjorde også at burjakta gikk inn i en intensiv fase med akseptabelt resultat. Nanden har nemlig vært nokså bekymra for at det her drøyes i det uendelige og at det dermed ikke finnes noe bur tilgjengelig den dagen det virkelig trengs, men kan endelig ta det med ro. Etter litt diskusjon med de som skal innrede huset sitt med mitt nye krypinn gikk ho til innkjøp av bur og burpute, så da gjenstår bare monteriing og høvelig plassering.

Veterinærbesøket var et kapittel for seg. Dessverre er begge de faste veterinærene ute i permisjon på grunn av småfolk, så vi fikk stifte bekjentskap med det nye tilskuddet blant klinikkens ansatte som visstnok også er kommet for å bli. Vi har alltid møtt nye veterinærer med et åpent sinn, for det finnes mange dyktige av dem, men dette møte mener nanden at ho fint kunne vært for uten. For det første svarte jeg nok ikke til veterinærens forventninger, og ho mislikte tydeligvis at en førerhund kan ha slike hypertendenser. Måten ho møtte meg på gjorde meg i tillegg veldig usikker, noe som ikke gjorde saken særlig mye bedre verken for meg eller nanden min.

Veterinærdama hadde tydeligvis heller ikke sett på journalen min, og den generelle helseundersøkelsen er den mest slurvete vi noen gang har vært utsatt for. Undersøkelsen foregikk på golvet, og jeg fikk ikke komme opp på bordet før blodprøve skulle tas, noe ho også måtte innhente bistand til. Nanden kan ikke med sin beste vilje forstå hvorfor noen barberer halve labben for å finne et lite sted å stikke, og nå ser jeg ikke ut. Det kommer nok til å synes godt en stund, for pelsveksten går sakte for tida.

Jeg blir lett urolig når noen bøyer seg over meg. Dessuten er jeg vant til å få komme rett opp på behandlingsbordet og roer meg best der, men nanden oppfatta raskt at ho ikke burde komme med ønsker og forslag til bedre løsninger. Ho fikk også en ekstra utfordring med sitt behov for krykke sammen med urolige meg og våte sko på nybona golv.

Nanden håper de har gjort et bedre funn av ny dyrepleier som de visstnok også har ansatt. Ho håper inderlig ikke jobben har tilfalt det mennesket ho observerte i ferd med å "veilede" en kunde i fôrvalg, for det var heller lite tilfredsstillende.

Jeg har gått ned i vekt, noe som nok svarte til nandens forventninger, men denne gangen ikke bekymrer henne nevneverdig. Ho gjorde et fånyttes forsøk på å forklare at idealvekta gjerne må nedjusteres når en hund tydelig taper noe muskelmasse, og at vi holder på med fôrbytte på grunn av at magen ikke lenger er stabil på u/d-fôret. Det går bedre nå som vi halvblander, men det byr på noen utfordringer i forhold til å finne en optimal fôrmengde. Jeg tar i alle fall ikke skade av å legge på meg en kilo, og mer ned i vekt bør jeg definitivt ikke. På denne bakgrunn har denne veterinøsa konkludert med at ormekur er tingen akkurat nå. Da blei nanden bare enda mer oppgitt og på nippet til å kreve at dyredoktoren måtte sette seg bedre inn i pasientens sjukehistorie før avgjørelser om behandling blir tatt. Nandens problem er forsåvidt ikke ormekuren i seg sjøl, men hensikten med den på nåværende tidspunkt. Ormekur har nemlig ikke for vane å gjøre magen min bedre, heller det motstatte.

Blodprøvesvarene får nanden forhåpentligvis avklart i dag, og jeg skal inn til ny kontroll om noen uker pga. vekta. Da er en av de andre veterinærene tilbake på jobb også, så vi kan få undersøkt ørene, øynene og skuldrene som strengt tatt vekker mest bekymring hos min tobeinte.

Da vi kom hjem fikk nanden enda en lite oppløftende overraskelse på mail. I førerhundklubben står også utfordringene i kø, så jeg har en opgitt og frustrert tobeint om dagen. Innimellom alle mailer og telefoner setter ho heldigvis av litt tid til lufting av meg og den grilla hjernecella si, men ellers skjer det ikke alltfor mye her i dag synes jeg.

Nyttårslank kjedeseg-hilsen fra Ariell

2 kommentarer:

  1. hehe! (sorry, men må le litt av det der) :P Stakkrs mamsen din da Ariell, -og deg :) For en veterinær dere var utsatt for da.. Var ikke mye verdt den timen der, skjønner jeg. Min dyrlege barberer ikke noe, når hun tar blodprøve på Indie.

    Huttemeitu.. Si meg et sted, hvor man får go fôrveiledning? Men noen er jo på en helt annen planet og har aldri sett seg om i fôrjungelen og man får bare, godag man økseskaft som svar.

    SvarSlett
  2. Hei Merete!

    Akk! Hadde jeg bare vært lys og utstyrt med litt mindre hårete bein! Nå ser jeg rett og slett skikkelig skamklipt ut. De pleier å barbere meg fordi det ellers er for stor risiko for å stikke feil sida jeg både er mørk og har forholdsvis rikelig behåring. Veterinærene vi vanligvis bruker sneier bare såvidt borti med barbermaskina, men denne gangen har jeg en brei og godt synlig fartsstripe nedover beinet. Lite lekkert og ganske unødvendig i følge min nokså misfornøyde nand.

    Nei det var verken verdt turen inn til veterinøsa eller en halvtimes venting på et kaotisk venterom, og vi benytter nødig den veterinæren igjen. Da kan vi like gjerne bruke kudoktorene her oppe. En nesedråpe greier da til og med de å gi meg. Nanden er også vant til at en skikkelig sjekk av ører og øyne, samt bevegelsesapparatet inngår i en helsekontroll. Mulig ho er kravstor og litt godt vant, men hva er ellers poenget med årlig veterinærtilsyn?

    Nei, en spør helst verken veterinærer eller dyrepleiere om råd når det gjelder fôring. Da er det mest fordi en er nysgjerrig på hvor håplsøe svar de greier å lire av seg. Dyrepleieren som har vært ansatt der en stund kommuniserer generelt mye bedre med kundene. Ho er nok også en tanke mer vettug og har oversikt over hva som finnes, noe den nye hadde så dårlig forstand på at den andre måtte avbryte sin kundebehandling for å redde den stakkars hundeeieren så ho fikk mat til bikkja si som for øvrig ikke var noe komplissert tilfelle. Nanden minnes også denne nyansattes opptreden som sommervikar. Et sant rotehue som den gang fikk min tobeinte til å håpe at ho ikke ville treffe vesenet igjen.

    SvarSlett