Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

torsdag 21. april 2011

Feriefølelse

Nanden kom traskende tidlig med gulngen sin i dag. Ho skyldte visst fatter noen penger som ho ikke huska å levere i går. Dessuten har herr og fru Snarheim planer om å dra på påskeferie i dag. Slikt skjer sjelden grytidlig, men nanden har lært at det ikke finnes regler uten unntak. Unntaket inntraff ikke i dag heller, så dermed fikk nanden noen timer med kaffe, sol og dobbel bikkjekos på verandaen. Vi klumpa oss sammen på verandagolvet både den tobeinte, jeg og denne gule. Der tok vi livet med ro inntil nanderyggen begynte å klage over komforten.

Her om dagen kom jeg visst i skade for å skrive noe om mine tidligere nykker. Nanden sier at man kan se mellom fingrene med slikt når man gjør som meg og utnytter forbedringspotensialet maksimalt. Seinest i dag har jeg nemlig bevist at matforsvar for lengst er et avslutta kapittel. Jeg og gulingen lå nemlig på verandaen og gomla litt påskeknask i hverandres nærvær, helt uten stress.

Nei, nå må jeg løpe for nå er bilen ferdig pakka og matmor roper på meg. Jeg skal få være med på påskeferie med mutter og fatter, så nå kan nanden ha det så bra. Endelig får jeg mulighet til å stikke av en tur uten henne. Det er jo ellers ho som har vist visse tilbøyeligheter ti å reise fra meg.

Feriestemt påskehilsen fra Ariell

4 kommentarer:

  1. Har Nanden bytta deg ut mot en guling? Dette må ho fortelle mer om synes jeg :) Har jo også fått meg nytt firbent følge nå, en svart ung Labrador herremann.
    Flinke vovser som kan tygge knask sammen da :)

    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
  2. Hei Karianne!

    Gratulerer så mye med din Xenon og lykke til med det videre samarbeidet!

    Jeg regner med at jeg nok må innlemme denne gylne jyplingen litt mer i mine skrifserier snart, men prøver fortsatt å holde han på en labbelengdes avstand. Han har jo tross alt overtatt nanden min. Jeg har gjort noen spede forsøk på å vise min misnøye gjennom stille demonstrasjoner, men det er vanskelig i lengden for jeg greier ikke la være å hilse på denne tobeinte som jeg i sju år har delt så mye med.

    Dessuten er jo denne gulingen et yndig vesen og jeg har ingen ting imot å bli kjent med snille hunder. Vi har også begge innsett at det er mulig å dele litt på nanden, så det går seg nok til.

    Fortsatt god påske til deg og Xenon også!

    Påskehilsen fra Ariell som ferierer ved sjøen

    SvarSlett
  3. KarianneogXenonfredag, 22 april, 2011

    Takker for gratulasjonen! Gratulerer til Nanden også med gule jyplingen! Håper det fungerer bra etterhvert. Ja skjøner at det må ha gått nokså fort i svingene for Nanden med ny hund... Ja synes han skal få skrive litt etterhvert enten her eller om han får seg egen skriveplass :) Ja skjønner jo at du er litt furten for at nanden har skaffet seg guling, men bra du ikke er så langsint og at du har funnet ut at dere kan dele litt på Nanden :) Hvor er gulingen fra om nanden vil si det? altså hvor han har tatt utdannelsen sin *s*
    Høres ut som du har det helt toppers ved sjøen sammen med Nandeopphavet. Kos deg videre. Klem fra meg og Xenon

    SvarSlett
  4. Hei igjen Karianne og Xenon

    Da var påskeferien vel overstått og jeg håper dere har hatt det fint. Jeg har hatt det topp på hyttetur.

    Tja. Hva skal man si om utdannelsen til denne gule karen da? Han har definitivt mer å vise til enn hva jeg kan for tida. Det er ikke mye stas å være fra en pulverisert førerhundskole når man får slike fornemme herrer til gards. Apollo er en sånn staut kar med brun sele. Han har litt løveaktig kropp. Brøle som en løve kan han også. Undres på om alle Lions-hundene er slik?

    Helt løve er han dog ikke for han kan ule som en ulv. Bjeffe har jeg også hørt at han får til nokså bra. En snodig skapning denne Herr Bjeffesen.

    Akk ja. Han må nok pent finne seg i å dele skriveplass med meg inntil videre. Jeg nekter nemlig å pensjonere meg som blogger. Til det er jeg da altfor aktiv. Nanden sier dessuten at ho ikke har tid til å administrere flere blogger akkurat nå.

    Vårlig hilsen fra Ariell
    Nanden hilser også og takker så mye for gratulasjonen.

    SvarSlett