Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

tirsdag 13. april 2010

Solskinnstur

Vi nyter sola for hva den er verdt. Riktignok har nanden snytt meg for ett par timer sol i dag. Jeg fikk gnafse frossen lunsjkong på soverommet, mens ho hadde besøk av en annen pels. Den hadde gått fra mesteparten av pelsen sin i stua vår så det ut til. Mulig nanden har hatt noen fingre med i spillet. Forunder meg ikke, for ho er fæl til å klå på bikkjedyr for tida, og dessverre innbefatter det langt flere hundekropper enn min. Ikke rart de legger igjen pelsen sin, sånn som ho holder på. Håper bare stakkaren fikk beholde litt hår. Trist å være helt naken nå i den skarpe vårlufta.

Jeg blei litt kei og lei, og måtte til slutt si i fra. Jeg fikk til svar at jeg måtte vente bare litt til, og jeg lagde ikke mer styr om det, så nanden er veldig fornøyd med meg. Nanden sendte meg ut en tur, og lot meg være der til det meste av pelsen hadde forlatt stua. Jeg fikk slappe av litt, mens nanden gjorde seg ferdig med noe dataknotting. Og så, endelig var det tid for en skikkelig tur i sola. I de vinteråpne ferdselsårene er det nå mulig å ferdes på barmark, som nanden så idiotisk har uttrykt det. Ho burde for lengst ha lagt av seg kommunespråket, men det er mulig man blir merka for livet av å ha slitt ut kontorstoler på kommunens regning. Vel, vel. Tilbake til tilbake til saken.

Vi har gått litt på grusveiene nå som de begynner å bli bare, og i dag bestemte nanden at vi skulle finne ut hvor langt det var noenlunde farbart, så vi fikk oss en god runde, og enda kunne vi gått lenger, men nanden mente det ville bli litt drøyt med en tur på to mil en tirsdag ettermiddag. Dessuten sier ho at kroppen hennes fortsatt er ltit vinterdvask, og at jeg er i ferd med å bli såpass godt voksen at slike tokter begynner å bli mindre aktuelt. Ille å bli nedvurdert på den måten, enda så godt jeg prøver å bevise at jeg er sprek som en ungfola. Gyngehest påpeker vist nanden at det snart heter, hvis jeg ikke tar litt mer hensyn til kroppen min. Hva er det for noe tull? Veterinæren sier jeg skal bli fjorten, minst. Da kan jeg ikke begynne å skrante allerede nå. Turen i dag bør ha overbevist nanden om at min kropp er på topp. Jeg holdt nemlig stabilt trekk og godt driv hele veien. Det er fantasktisk å kunne tasse rundt på noenlunde bare veier. Litt sølete og sporete er det riktig nok en del steder, men det bryr jeg meg ikke om, så lenge det går an for meg å finne vei forbi dammene så nanden ikke må svømme.

Det er visst en utflukt nær forestående, og nanden prøver å få oversikt over hva ho trenger å kjøpe inn. En real shoppingtur ser det visst ut til å bli, men ho sier at det nok ikke blir så mye spennende handel, mest kjedelige saker som bøker, papir og diverse remedier fra apoteket. Hvis vi streifer forbi en dyrebutikk, kan det vel tenkes at vi snubler innom. Kan ikke tenke meg at nanden greier la være hvis ho først får teften av en. Ho er visst også på utkikk etter diverse nødvendigheter, men sær som ho er skal det mye til å finne noe som tilfredsstiller krava.

Jaja. Da er det bare å legge seg og lade opp til en lang dags ferd mot det uvisse, men først, dagens siste høydepunkt: Kveldsmat.

Vårlig hilsen fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar