Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

søndag 18. juli 2010

Blant elglort og nesler...

... la jeg fra meg min kuruke på frokostrunden i morges. Nanden var ikke akkurat hoppende glad over det, men i hennes streben etter å holde en viss oversikt over hva som kommer ut der bak var det utenkelig å la avfallet ligge. Høyrearmen hennes fikk litt ekstra stell og pleie da vi kom inn igjen.

Vi hadde en kjempefin tur i går, og jeg fikk bestemme hvor vi skulle gå. Nanden hadde egentlig planer om at vi skulle snu litt oppi bakken, før det blei altfor kronglete å komme ned igjen, men vi endte med å gå hele runden. Jeg hadde en sliten, men særdeles fornøyd nand etterpå, som lurer på om jeg har medfødte ferdigheter i å ta oss trygt fram i skogsterreng der det knapt nok finnes farbare tråkk. På førerhundskolen fikk jeg nemlig fint lite trening i skog, noe nanden godt kan forstå. Unge, viltre, lille meg hadde nok ikke kapasitet til slikt. Det var da mer enn nok å lære, om jeg ikke skulle svime rundt i skogen i sele også. Men det ligger mange år tilbake nå, og jeg er visst blitt fabelaktig god på å vandre mellom trærne. Det er ikke bare nanden som skryter av skogsferdighetene mine. Både i forbindelse med RTV-treninger og andre treningsaktiviteter på skogssti har jeg blitt tildelt mange godord og fine kommentarer. Der andre brukere må holde seg pent bak sine hunder, er jeg så hensynsfull at jeg går der det er verst, slik at min tobeinte kan ferdes trygt sjøl om vi går to i bredda. Blir det for ille og ho må trekke inn bak meg, stopper jeg heller og viser med hele meg at her er det smalt og uframkommelig. Nanden tviler på at ho noen gang vil få igjen en hund som er slik ei skogstjerne som meg, så skogsturene våre nytes i fulle drag.

Apropos trening, minnes nanden nokså friskt den første gangen vi gikk hinderbane etter at vi fikk slippe løs sammen og labbe på frifot. Banen var satt opp på en brei, fin sti med skog på ene sia og noe buskas på den andre. Litt oppgitt kikka jeg på alt rotet på stien, og bestemte meg brått for å finne en alternativ vei. De som hadde slengt fra seg alt skrotet skulle i alle fall ikke få gleden av å sette meg fast, så jeg tok en kjapp høyrevending og strena ut i bushen med nanden på slep. Seinere har jeg fått en bedre forståelse av at det visstnok dreier seg om en samling hindringer som det helst er et mål at jeg skal forsere. Å gå hinderbane er egentlig ganske moro, bare jeg kan få gjøre jobben min uten masse tjas og mas.


Nå er det lunsjtid for fine labbefrøkner som meg. Spiser fortsatt lite og ofte, da det fungerer best for den vanskelige magen min.

Småsulten hilsen fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar