Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

fredag 29. oktober 2010

Langhelg

Vi har vært hjemme et snaut døgn og nyter nå noen dagers fred og ro her på prærien. Det er spennende å være på tur, men fint å komme hjem også. Ja, for det er fortstt her på prærien vi egentlig bor, sjøl om det kanskje ikke virker slik.

Nanden har fortsatt ett par praksisuker igjen. Jeg får være med, men det blir ganske rolige dager for meg, noe nanden mener er greit da ho stadig er redd jeg greier å skjule en del vondter. Til tross for at jeg fortsatt jobber veldig godt er mengden selearbeid blitt kraftig redusert. Når jeg ikke sjøl tar så mye hensyn til at kroppen min stadig eldes og har pådratt seg diverse skavanker er det visst hennes oppgave å påse at det blir gjort. Det bedrives grundig planlegging for å unngå mye trasking gatelangs, og der det er mulig velges alternativer til trapp, serlig hvis de er lange, bratte og eller glatte. Arbeidsviljen min er det ikke noe i veien med, og mange merker seg min glede og iver over å få jobbe.

Det er spennende og stimulerende å være på reisefot sammen med nanden min. Når ho begynner å pakke sekken er jeg allerede reiseklar. Det er kjempestas å jobbe på nye steder og gå opp nye ruter, og så er det så mye rart å se rundt omkring i tillegg til all verdens merksnodige veier og hindringer jeg jo må forholde meg til.

Så langt har jeg fått være med på det meste, men ved lengre utflukter vurderes det stadig oftere om jeg bør bli igjen her oppe. Det er kjempekjipt å ikke få være med som reddende engel under nandens ekspedisjoner, men jeg må nok dessverre finne meg i at det snart blir slik at jeg ikke lenger kan være med på all moroa. Nanden er mer død enn levende når ho kommer hjem fra en tur uten meg. Det passer meg dessuten veldig dårlig å hilse på et nandeslakt når hele kroppen min er yr og vill av gjensynsglede.

Vi har nettopp vært i hundebursdag, og Nussedachsen som nå er blitt tre år har kommet seg etter uhellet med flere bekkenbrudd tidligere i høst. Resten av helga blir nok ganske fredelig. Det høstlige været legger en demper på aktivitetsnivået. Det er vått, kaldt og vindfult der ute om dagen. Særlig alt det våte kan jeg gjerne unnvære. Dessuten blir det ekkelt og sleipt føre på grusveiene når vannet ikke trekker ned, men blir liggende som et gjørmelag om dagen når det tiner opp litt på overflata. På jordene og i skogen er det fortsatt noenlunde farbart, så jeg får nok innvilga noen timers grønn rekreasjon, men må nok regne med litt påkledning. Ellers får jeg utfordre nanden til å finne på noe moro inne. Kanskje jeg også kan snike meg til en liten lur tett inntil en sliten nand.

Fuktig fredagshilsen fra Ariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar