Labradortispa Stifinnerens Ariell ble født på Norges blindeforbunds førerhundskole 20.08.2001. Den vesle bølla har blitt godt voksen dame og ble tatt ut av tjeneste som førerhund våren 2011. Hun er stadig full av livsglede og sprell, til stor fornøyelse for sine tobeinte venner. Dette er den ville og gale Vofs med nysgjerrig snute og propell bak. En herlig, liten hund som smiler med hele seg, og selv som pensjonist fryder seg over å få hjelpe til.

Ariell har fungert som studenthund i nesten sju år, noe som innebærer en del reising, men helt fram til hun ble pensjonert i en alder av ni og et halvt år har hun tatt fatt på sine oppgaver med en iver og arbeidslyst som andre bare kan misunne henne. Det er definitivt ikke uten grunn frøkna har fått klengenavnet "Duracell".

Pensjonisttilværelsen tilbringer Ariell fortrinnsvis hos nandens foreldre, men hun er stadig å finne som celeber gjest på prærien.

Våren 2011 kom Apollo inn i nandens liv som hennes nye firbeinte ledsager. Han er en gul labradorhann som i likhet med Ariell har et utseende som vekker manges oppmerksomhet. Det er ikke få beundrende blikk denne karen møter i løpet av en aktiv arbeidsdag.

Apollo ble født 10. april 2009 og fikk sin førerhundutdannelse ved Lions førerhundskole. Han er en rolig og medgjørlig liten herremann, men samtidig en uttrykksfull hund med mye personlighet. Det er ingen spøk å være utvalgt til og overta Ariell sine arbeidsoppgaver, men den gylne karen ble raskt nandens gullgutt, og høster mye ros for sin gode innsats. Som studenthund er han ett funn da han kan forholde seg i ro lenge av gangen, men ikke så ofte durer i vei inn i drømmeland.

Han går gjerne under kallenavn som "lille pudding" "polkagrisen" og "Smørrbukk," så det kan ikke herske noen som helst tvil om at dette er en virkelig sukkerklump. Han er rett og slett til å spise opp med sine karamell -og fløtefargede sjatteringer, toppet med nydelige ører i lys sjokoladebrunt.


Høsten kommer stormende

Høsten kommer stormende
I slutten av september begynte det brått å bli litt høstlig, og nå er høsten over oss for fullt. Høsten er en fargerik årstid på så mange vis. Bloggen er nå så smått under oppdatering igjen og det ligger en del innlegg som venter på sin tur til å slippe til. Vi ønsker alle en fin høst!

torsdag 20. januar 2011

Solfest og gavmild postmann

I dag måtte nanden kreke seg ut for å ta imot ei pakke postmannen kom tutende med. Det var ikke hvilken som helst pakke, og nanden innså raskt at jeg var fullstendig klar over akkurat det. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å sette meg oppå henne i håp om litt fortgang i åpningsprosessen. Jeg blir aldeles spinnvill når jeg får ferten av chlorella, og det var nettopp hva postmannen hadde med til oss i dag.

Nanden har endelig greid å oppdrive en nettbutikk som kan tilby henne mer enn produktinformasjon og en kjøp-knapp for Pet Sun Chlorella. Soma leverer nemlig også varene, noe som faktisk ikke tok mange dagene. Jeg har jo ellers fått vanlig Sun A Chlorella i granulatform, noe som har fungert greit, men ikke alltid er like praktisk når jeg er til utlån. Jeg skal jo helst ha en pakke fordelt ut over dagen, men med kjeks som allerede er posjonert i tre passelige doser blir alt så mye enklere.

Sjøl er nanden på spirulinakur igjen da ho føler at kroppen trenger litt innvendig reingjøringshjelp etter flere ukers inntak av smertestillende medikamenter. Det var visst en kvalmende fornøyelse de første dagene, men nå har kroppen stabilisert seg litt igjen.

Været er blitt ganske kaldt igjen, men til gjengjeld har vi fått årets første solgløtt inn gjennom vinduene etter at prærien har vært helt solløs en drøy måned. Nanden har feira med noen solgule lussekatter ho fant i fryseren, og jeg fikk et lite gourmetmåltid bestående av ovnsbakt laks og brokkoli. Etterpå gjorde jeg meg ekstra flid med å gjøre rein skåla.

Travel torsdagshilsen fra Ariell som gjerne vil ha en solfest til

8 kommentarer:

  1. Merkelig greie det der Ariell, men her har det også vært en svært gavmild postmann i dag. Er det noe spesielt med i dag? Eller.. tror ikke jeg kan berømme postbudet for det alikevell, desverre (for han og posten..). Men derrimot kan jeg takke mamsen din hjertligst! Slik kan man få gitt lærutstyret her i huset god pleie, noe det trenger en gang i mellom. :)

    SvarSlett
  2. Hva slags lærpleie er det du har fått da Merete? Jeg er veldig fornøyd med Leatherpane-lærolja som Nan anbefalte for nokså lenge siden, bruker den til det meste.

    Nan: Så bra at du har funnet slike kjeks da! Jeg var inne å kikket der, det stod jo ikke så mye info da... Hvor mange kjeks er det i en slik pakke f.eks?

    SvarSlett
  3. Hei Merete!

    Det må vel være de gavmilde postbuds dag i dag :)

    Godt postmannen fikk brakt nandens sending trygt fram til deg, men denne prærieberta kan jo ikke ha vært best på pakking da.

    Ja. Lærsakene trenger litt stell innimellom ellers blir de lite holdbare og ikke særlig lekre å se til. Dessuten er stivt og ustelt lær uhyggelig ukomfortabelt. Likevel mener nanden fortsatt at det ikke finnes noe materiale som kommer opp mot godt vedlikeholdt kvalitetslær.

    SvarSlett
  4. Hei Karianne!

    Merete har prøvd neatfootsoil tidligere og var fornøyd med den. For å slippe venting på bestilling har jeg sendt henne en annen oljeprøve så hun kan gjøre seg opp en mening om hvorvidt denne gjør samme nytten. Oljen er ikke sendt i originalembalasje, så da får jeg svare for merket. Jeg kan ikke unnvære Joseph Lyddy sine lærpleieprodukter, vel og merke skal en være nøye med å velge de naturbaserte. Så det er Leathaphane Merete har fått nå, sammen med en boks Fiebings salsåpe.

    Fiebings er også et gammelt, velprøvd merke med mange gode lærpleieprodukter, blant annet en flytende glyserinsåpe som kommer med skumpumpe. Såpeskummet er veldig greit å arbeide med og er ypperlig når en ikke har tillgang til vann.

    Pet Sun Chlorella kommer i pakker med 60 enkeltpakkede kjeks eller vafler som det så fint heter fra produsenten. Vi definerer dem mer som litt store, flate tabletter. De er imidlertid ikke spesielt fordelaktige økonomisk sett, da de i reine utgifter koster ca. hundre kroner mer enn vanlig Chlorellapulver per måneds bruk med en daglig dose på tre kjeks. Det er ikke så mye informasjon om produktet i Somas nettbutikk, men på produktsidene deres finnes en noe fyldigere omtale.

    Pet Sun Chlorella inneholder også Eulethero, en urt med liknende virkning som Ginseng. Det virker immunstyrkende og prestasjonsøkende. Førstnenvnte er utelukkende positivt, men satser på at ikke energinivået til villdyret mitt går aldeles i taket. Nå skal også eulethero virke mentalt balanserende så dette kan forhåpentligvis motvirke eventuelle spinnville bivirkninger.

    SvarSlett
  5. Hei igjen og takk for svar :) Ja får håpe Merete blir fornøyd også, er utrolig glad i leatherpane-olja som sagt.
    Ok, høres jo veldig ok ut med disse kjeksene/tablettene selv om de er nokså dyre da både med tanke på dosering og innhold. Synes det var nokså vrient og sølete å skulle dosere granulatet den perioden jeg prøvde det på Tony. Jeg merket ingen spesiell virknig på han, men kan jo ha effekt på neste så jeg har lagret Soma,s side.

    SvarSlett
  6. Karianne: Ja du fikk et ganske fyldig svar fra Nan her, mye bedre svar enn jeg kunne gitt ;)

    Så langt fornøyd med olja. Tok meg en runde med den i går kveld.

    Ariell: Ja det må det kansje vært? :)

    Nan: Plukka til og med ut koblet i hunde-skapet, det gode jeg snakket om og som jeg kjøpte for 450 spenn på dyrebutikken ;) Syntes det "trengte" litt omsorg.

    OT: Får jeg låne dyret ditt litt Nan? Hjalp ikke å fjerne dørmatta -Hjelp! *ler* Naboen hadde heller ikke matta da jeg gikk etter posten i dag, så kansje ikke han heller ville ha den framfor døra si ;O) Merkelig!??

    SvarSlett
  7. Hei Karianne!

    Sun Chlorella-granluatet er heldigvis porsjonspakket i dagsdoser og jeg synes selv disse har vært veldig greie å bruke. Litt verre når andre skal ta over fôring og knørten ritualer, samt en lang liste må, bør skal og skal ikke.

    Det tar gjerne litt tid før man oppnår full effekt av Chlorella, og selvsagt vil heller ikke alle respondere like godt. En starter jo også på lav dose for å unngå bivirkninger, så dette er ikke noe tryllemiddel. Sun Chlorellaen er dessuten såpass dyr at en skal ha rimelig gode grunner for å bruke den.

    Siden effekten av Sun Chlorella har vist seg å være så god er det ikke aktuelt å prøve rimeligere alternativer fra andre produsenter. Jeg vet også av egen leie erfaring at kosttilskudd kommer i ymse kvaliteter, og er derfor bevisst på mine valg når jeg først tyr til slike remedier. En billigvariant som ikke fungerer er både unødvendig for hunden og penger ut av vinduet.

    Pet Sun Chlorella koster meg 450 kroner per måned i tillegg til det som ellers behøves av kosttilskudd, så det gjør absolutt innhogg i pengebeholdningen. Med labbetussas sykehistorie synes jeg likevel det er vel anvendte penger for å kunne utsette bruken av smerte- og betennelsesdempende medisiner. Så lenge hunden kan fungere godt på kosttilskuddene sine får jeg være fornøyd, så får en heller ty til sterke lut den dagen en ser behovet begynner å melde seg. Det vil uansett bli nokså kostbart når en må fast over på Rimadyl etc. så jeg anser forebygging som en god investering og en bedre løsning for hunden.

    SvarSlett
  8. Hei Merete!

    Godt du er så omsorgsfull at du også tenker på de lærvarene som ligger til oppbevaring :) De tørker jo også ut etter hvert og trenger litt påfyll av olje før de "dør" av mangel på fett.
    Såpass dyre ting har en jo også litt ekstra god grunn til å ta godt vare på.

    Åhh! Det er noe svineri med katter som pisser og driter til trammen hos alle andre enn sin egen eier. Ariell er veldig klar for kattejakt. Tror ikke monsterdyret mitt vil ha tungt for å lære kommandoen "Ta pus!" :) Spørs bare om du vil få noen ville protester fra naboene dine, for jeg tviler på at det vil gå fredfult for seg.
    Godt vi bor vilt og landlig så vi slipper puseplagen.

    SvarSlett